Oude herinneringen…

Afgelopen vrijdag had ik een onwijs leuke dag op mijn werk. Ik sta voor de klas op een middelbare school in het westen van het land en afgelopen week was het activiteitenweek. In deze week worden er workshops en excursies aangeboden aan leerlingen. De onderwerpen hiervoor zijn zeer uiteenlopend, wat zo’n week erg leuk en afwisselend maakt. Vrijdagochtend mocht ik een haakworkshop begeleiden. Een klas vol leerlingen die allemaal wilden leren haken!
Deze ochtend voelde dan ook absoluut niet aan als werken. Ik mocht met mijn hobby bezig zijn en dit overbrengen aan jongeren. Een onwijs mooie combinatie dus!
Sommige leerlingen hebben een hele Granny Square gemaakt, anderen zijn overgestapt op vingerhaken na vele verwoede en mislukte pogingen om iets moois te creëren. Ach, ze zijn tenminste heerlijk creatief bezig geweest!

Dit deed me denken aan mijn eerste haakpoging, zo’n drie jaar geleden. Ik had bij het Kruidvat een pakketje gekocht met textielgaren, haaknaald nr. 10 en een patroon. Hier ging ik een grote granny van haken als kussenhoesje (uiteraard in roze). Ik heb het tig keer kunnen uithalen en opnieuw beginnen, maar uiteindelijk had ik toch een mooie grote granny gefabriceerd! En trots dat ik was! Een paar weken geleden kwam ik het weer tegen, toen ik mijn hobbyspulletjes ging uitruimen. Met een glimlach keek ik ernaar, om het vervolgens in de prullenbak te gooien. Het zag er werkelijk niet uit! Het was scheef , vol fouten en onregelmatig gehaakt! Inmiddels ben ik een ervaren haakster, dus de foutjes spot ik direct (en ik erger mij er dan groen en geel aan).01ce822205b1c4b3c6d7821f291dbba4b267acae8d

Nadat ik een vierkant had gehaakt met het garen van het Kruidvat, begon ik direct aan een ambitieus project! Mijn zus was in verwachting en ik besloot om een babydekentje te gaan haken als kraamcadeautje. Met een patroon uit het boekje ‘Granny squares haken‘ en gewapend met het garens volgens het boekje begon ik 24 vierkantjes te haken. Uiteraard met hulp van mijn moeder, want ik maakte nog wel eens foutjes… Ook hielp ze mee met het instoppen van alle losse draadjes (wat heel fijn was, want zo handig was ik nog niet!). Als ik nu weer terugkijk naar het dekentje vallen de foutjes mij meteen op. Ik heb namelijk alles tussen de steken of in de achterste lussen gehaakt, in plaats van keurig in het ‘v-tje’. Desondanks ben ik er nog steeds trots op en voor één van mijn eerste haaksels vind ik het nog best goed gelukt! Sindsdien heb ik geen granny’s meer gehaakt, dus misschien dat ik er binnenkort wel weer aan ga beginnen. Er staan nog wat kussenhoezen op mijn wenslijstje om te maken…

Geef een reactie

