Om te kussen!

Ik ben alweer een week thuis sinds de korte -maar o zo heerlijke!-  vakantie op de Veluwe. Na alle inspiratie die ik daar heb opgedaan ben ik fanatiek aan het haken geslagen.

Nu kan ik jullie laten zien wat het is geworden! Om te kussen toch?

CB747C10-0E90-4393-BDC9-5BBEA970B51A

Twee zijn er klaar, de derde (beige met groene en blauwe strepen) is nog in de maak! Die hoop ik jullie aan het einde van deze week te kunnen tonen. En misschien dat ik nog een leuk randje ga haken om het zigzagkussen, daar ben ik nog niet helemaal over uit..

Het idee voor ‘de zak’ is geheel spontaan ontstaan, maar vind het zelf wel ontzettend leuk en origineel geworden! Ik begon met het breien van een grote lap in de Gerstekorrelsteek.
En ik heb – puur uit luiheid-  de stekenverhouding van het etiket overgenomen, dus ik ben begonnen met breien zonder eerst een proeflapje te maken (oh oh…).

Dat ging, zoals je nu wel voelt aankomen, natuurlijk niet helemaal goed… De lap werd veel te breed voor een kussen van 40×40 cm… Ik had geen zin om het weer helemaal uit te halen, dus ik bedacht toen dat het dan maar een extra groot kussen zou worden. Dus ik ben optimistisch verder gaan breien. Helaas bleek dat dit wel een héle grote lap moest worden dan (56x112cm). Op een gegeven moment had ik er echt helemaal geen zin meer in, dus besloot ik simpelweg de lap dan te gaan afkanten (ik ben niet de geduldigste). Maar ja, wat nu?IMG_3890

Afgelopen week zag ik ineens het licht! Ik vouwde de lap dubbel, haakte hem met vasten aan elkaar en toen kreeg ik een (al zeg ik het zelf) briljante ingeving! Ik besloot een koordje van lossen te haken, en deze door de lap heen te rijgen. Een binnenkussentje van 40×40 cm erin, de koordjes aantrekken en een leuk kraaltje eromheen en tadaaa! De zak was geboren! Ik vind hem echt heel stoer geworden!

IMG_3888

Het zigzagkussen is gehaakt in een patroontje van golven en chevrons. Door te spelen met de kleuren kun je heel verschillende en leuke effecten krijgen. Het tweede kussen in dit patroon is al onderweg. Door de kleuren op een andere manier te verdelen krijg je weer een heel ander en tof effect.

Het patroon van het zigzagkussen vind je hier,
en het patroon van de gebreide zak vind je hier.

Fijn Pinksteren!
Jorien

PS: Wist je dat je ook een gerstekorrelsteek kunt haken? Dit doe je door om en om een half stokje en een halve vaste te haken. De tweede toer haak je de halve stokjes in de halve vasten, en de halve vasten in de halve stokjes. Dit herhaal je vervolgens constant. Leuk toch voor als je geen breister bent?;)

Geef een reactie

