Handige hulpmiddelen

Begin dit jaar had ik besloten om zelf meer haak- en breipatronen te gaan ontwerpen. Simpelweg omdat ik vaak ideeën opdoe via Pinterest, tijdschriften etc. waarbij ik dan denk: ‘Zoiets wil ik ook maken, maar ik zou er wel ‘dit en dat’ aan willen veranderen’.

Voor het maken van haak- en breischema’s bestaan hele handige hulpmiddelen. Dit zijn gratis programma’s waarmee je op de computer zelf een schema kunt maken. Superhandig natuurlijk! Hoef je niets meer met de hand uit te tekenen (wat bij mij altijd scheef gaat in een schriftje).

Crochet Charts

Crochet Charts is een Engelstalig programma dat  gratis te downloaden is. Met dit programma kun je zelf haakschema’s maken. Het programma heeft ongelooflijk veel functies, zoals de kleuren van je toeren laten verschillen, secties kopiëren en plakken, schema in het rond, vierkant of in regels maken, etc. Het kost je wel wat tijd om je erin te verdiepen, aangezien het zoveel functies heeft. Dit filmpje laat goed zien welke mogelijkheden er allemaal zijn binnen Crochet Charts. Ze hebben recentelijk ook een tunische steken bibliotheek toegevoegd, waardoor je nu ook tunische haakschema’s kunt maken. Het schema hieronder laat goed zien hoe jouw haakschema eruit kan komen te zien. (Dit schema is afkomstig uit het patroon van de Grey Everyday sjaal).

Grijze sjaal randje schema

Stitch Fiddle

Stitch Fiddle is een website waarop je zelf haak- en breischema’s kunt maken. Het is gratis, maar er zit dan wel een limiet aan het aantal patronen wat je hier kunt opslaan. Wanneer je ervoor betaald, heb je geen limiet meer. Met Stitch Fiddle kunt je brei-, haak- en borduurpatronen maken. Je kunt met dit programma net als met Crochet Charts schema’s maken (maar dan ook voor breien), maar je kunt ook kleurenpatronen ontwerpen. Dit is heel geschikt voor bijvoorbeeld Fair Isle breien, Tunisch haken met motiefjes, Mochilla haken etc. Stitch Fiddle is ontzettend makkelijk in gebruik en ik maak hier voornamelijk kleurenpatroontjes in. Voor het maken van haakschema’s met symbolen is Crochet Charts meer geschikt.Wat ongelooflijk handig aan Stitch Fiddle is, is dat je heel gemakkelijk afbeeldingen kan laten omzetten in een kleurenschema. Dit is ideaal voor een borduurpatroon, maar ook voor pixelhaken, inbreien of C2C-haken (Corner to corner).

In het voorbeeld hieronder zie je een kleurenschema die ik heb ontworpen voor tunisch haken. Ik wil graag nog kussenhoesjes gaan maken met deze motiefjes. Ik heb mij laten inspireren door mijn inspiratiebord, die ik had gemaakt met hulp van een dikke stapel woontijdschriften. De schema’s hieronder zijn voor kussens van ca. 40 x 40cm, gehaakt met een tunische haaknaald 5mm (met kabel, ca. 60cm is voldoende) en garens zoals Drops Nepal of Scheepjes Stone Washed XL. Ieder hokje en iedere rij staat hierbij voor één steek en het wordt volledig gehaakt in de tunische basissteek. Voor een tutorial over tunisch haken is de online cursus van Wolplein heel handig.

Geometrisch tunisch kussen 1 - Stitch Fiddle

4 gedachtes over “Handige hulpmiddelen

Geef een reactie

