Over wolletjes

Ik haak nu al een aantal jaar, en daarbij heb ik veel verschillende merken garen en materialen gebruikt. Ik heb gehaakt met katoen, textielgaren, acryl, schapenwol, alpaca, zijde, mohair en mixgarens. Ik heb gemerkt dat ik katoen altijd erg mooi vind uitkomen met haken, maar dat het vooral geschikt is voor knuffels en kleine huisaccessoires. Voor dekens wordt het al gauw te zwaar. Wol, zijde, mohair en mixgarens zijn zeer geschikt voor mutsen en sjaals. Heerlijk zacht en warm, maar wel wat te prijzig om hiervan een deken te maken.
Ik heb tot nu toe één grote deken en een babydekentje gehaakt met acryl. De grote deken (CAL 2014) heb ik gehaakt met het garen SMC Bravo. Het babydekentje maakte ik met restjes van de grote deken.

Nog steeds heb ik veel acryl over, dus hiervan haak ik nu lapjes voor het goede doel. Ook heb ik met feestdagen en verjaardagen acrylgarens gekregen, ik vermoed van winkels zoals Action, Xenos en Hema (labels heb ik allang weggegooid). Dit acryl bleef allemaal lang liggen, omdat ik het totaal geen prettig wolletje vind om mee te werken. Het gaat schuren wanneer je er langere tijd mee haakt, de draad is niet altijd mooi gelijkmatig en het voelt stug. Op Facebook, Pinterest en in Podcasts over haken zie ik dat er veel gehaakt wordt met acryl van Stylecraft. Ik ben erg benieuwd wat de ervaring is van anderen met het haken met acryl, ook met andere merken zoals Stylecraft. Op dit moment heb ik een grote afkeer van haken met acryl, dus ik ben er benieuwd of het door het merk komt of dat het het materiaal zelf is.

Herken je je in mijn ervaring met SMC Bravo? En bestaat er acryl wat wel prettig is om mee te werken? Of is het iets persoonlijks dat ik niet weg ben van acryl? Ik hoor het graag!

4 gedachtes over “Over wolletjes

  1. Ma'am Musketier zegt:

    Ik moest enorm wennen aan stylecraft maar eens er mee gehaakt ca va. Al is het niet mijn favoriete garen. Dekentjes haak ik wel graag met scheepjes (heb je in dikke en dunne versies) en voor amigurumi haak ik graag met Catania of de by Claire 1. Vaak heb ik wel een drang om verloopgaren te kopen 😉 voorlopig kan ik daar wel aan weerstaan want hoe mooi ik ze ook vind ik zou niet weten wat ik er mee moet ;p. Mooie dekentjes trouwens! Vooral die bovenste lijkt me zo dolletjes wolletjes 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Oudmaarnietversleten zegt:

    Acryl en acryl zit volgens mij wel verschil in. Het is geen natuurlijk garen maar een kuststof. Laatst haakte ik 2 hartjes met acryl en het viel me op dat het een niet al te beste variant was. Die van de action wordt wel veel mee gebreid het is wel een sterk garen vooral voor kindertruien die vaak gewassen worden.

    Liked by 1 persoon

  3. cqhaken zegt:

    Ik werk wel eens met Stylecraft, de chunky en de dk versie. Het is enorm anders dan katoen, wol of merino. Maar voor dekens goed te doen. Ik zou het niet gebruiken voor knuffels of kleding. Maar dat is persoonlijk. De podcaster
    Crafternoon haakt heel veel met stylecraft ook omslagdoeken. Zij lijkt tevreden.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

