Dolle doily’s & koffieboontjes

Heerlijk die kerstvakantie! Eindelijk weer meer tijd voor mijn hobby! De productie heeft dus niet stil gelegen:)

Als eerste kwam ik via Pinterest op het idee om doily’s (kanten kleedjes) te gaan haken en hier iets moois mee te maken. Via een haaktijdschrift wat ik nog had liggen, Haakwereld nr. 4, ben ik aan de slag gegaan! Hieruit heb ik al twee doily’s gehaakt met wit katoen van Durable en haaknaald 2mm. Eigenlijk horen ze met veel dunnere draad en naald gehaakt te worden, maar dit katoen had ik nog liggen. Simpelweg de laatste toeren overslaan, dan worden de kleedjes ook niet zo groot. Het is onwijs verslavend en leuk om te haken moet ik zeggen! Al vind ik ze nog steeds wel een ‘ouderwetse’ uitstraling hebben. Wat ik er precies mee ga doen weet ik nog niet. Ik zag op Pinterest mooie dromenvangers en lampenkappen langskomen, gemaakt met doily’s. Maar meerdere doily’s op een gekleurd schilderdoek geeft ook wel een mooi kunstwerk. Houd dit blog dus in de gaten om samen met mij uit te vinden wat het worden gaat;)

Daarnaast is mijn derde paar sokken eindelijk klaar! Gebreid met Opal, HiyaHiya Sharp 2,5mm en in het ‘koffieboontje’. Het koffieboontje is een oeroud Hollands patroontje wat bijna verloren is gegaan. Gelukkig staat hij opgeschreven in het boekje ‘Sokken brei je zo!’ van Jo An Luijken & Marlies Hoogland. Ik heb ze van teen tot boord gebreid, 2 sokken tegelijkertijd met de ‘Magic Loop’-methode en gebruik gemaakt van de ronde teen en Jojohiel. Vind ze best mooi geworden! Al wordt het volgende paar weer gewoon ‘vanilla’, ben voor nu een patroontje inbreien wel weer even zat.

img_0367Het volgende paar staat alweer op de naalden, ditmaal ‘gewoon’ in tricot, sok voor sok, boord tot teen en met Hollandse hiel en een bandteen. Ben nu dus ook echt aangestoken met het sokkenbreivirus, hoe leuk en verslavend kan zoiets simpels zijn! Of misschien komt het juist wel doordat het simpel is;)

Liefs, Jorien

6 gedachtes over “Dolle doily’s & koffieboontjes

  1. Atelier Rosan zegt:

    Ik zou nu niet meteen zeggen dat sokken breien simpel is…. Maar als je het kan, is het inderdaad echt een verslaving! Ik heb zelf nog nooit twee sokken tegelijk gebreid. Wel twee sokken elk op andere naalden naast elkaar gebreid. Die gehaakte doekjes zijn echt retro he!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

