De Sjieke Sjaal

0126ddb7493930728ff611438bd0a8a3683841505f

Het patroon voor deze sjaal heb ik helemaal zelf geschreven. Ik zou het erg fijn vinden als je wilt doorverwijzen naar deze pagina als je de sjaal wilt delen.

Download hier het patroon als PDF.

Benodigdheden:

  • Haaknaald 7,0 mm
  • Grote naald met stompe punt
  • Schaar
  • 5 bollen ‘Sjiek’ van Lana Indalo (50 gr. looplengte ca. 50 m.) gekocht bij de Breiwinkel in Enkhuizen www.breiwinkel.nl of een ander garen naar keuze.

Deze colsjaal heeft een lengte van 220 cm en een breedte van 20 cm gekregen bij mij.

Allereerst haak je een meervoud van 5 lossen.
Ik haakte 30 lossen, omdat ik geen al te brede sjaal wilde.

Toer 1: Haak 30 lossen.
Toer 2: Haak 5 lossen. 1 halve vaste in de 10de losse vanaf je haaknaald (dit vormt het eerste boogje). De rest van de toer haak je als volgt: 5 lossen, 1 halve vaste in elke 5de losse van toer 1. Herhaal tot aan het einde.
Toer 3: 5 lossen, vastzetten met 1 halve vaste in het midden van het lossenboogje van de vorige toer.
Blijf toer 3 herhalen totdat je op de door jou gewenste lengte bent gekomen.

Je kunt de sjaal ‘gewoon’ houden als je de juiste lengte hebt bereikt, maar je kunt er ook nog een colsjaal van maken zoals ik heb gedaan. Mijn sjaal is 220 cm lang en kan wel drie keer om nek gewikkeld worden! Zo wordt een luchtig patroon toch nog lekker warm.

Ik heb de uiteinden van de sjaal als volgt aan elkaar gehaakt:
Zorg dat de uiteinden gelijk tegenover elkaar liggen. Dit doe je door met een oneven toer te eindigen. Het patr01978be3dacdbe3b9e5f4656f805f5da974ec00f5coon verspringt namelijk tussen even en oneven toeren.
Haak 3 lossen. Zet de 3 lossen met een halve vaste vast in de hoek van toer 1.
Haak 2 lossen. Zet de 2 lossen met een halve vaste vast in de lossenboogjes van je laatste toer en toer 1. Hierdoor haak je de uiteinden aan elkaar vast.
Haak vervolgens  weer 5 lossen, zet de lossen vast met een halve vaste aan de lossenboogjes van de uiteinden. herhaal dit tot het einde van je toer.

Knip je draad door, stop de losse uiteindjes weg en voila! Een heerlijk zomerse -maar toch warme- Sjieke sjaal!

Veel haakplezier ermee!
Jorien