Gehaakt zigzagkussen

Het patroon voor dit kussen heb ik helemaal zelf bedacht en uitgeschreven. Ik zou het erg fijn vinden als je wilt doorverwijzen naar mijn pagina als je het kussen wilt delen.

Patroon downloaden als PDF: Zigzagkussen

IMG_3890

 Benodigdheden:

  • Haaknaald 8,0 mm
  • Haaknaald 7,0 mm
  • Grote naald met stompe punt
  • Schaar
  • 6 bollen Julia van de Zeeman in de kleuren lichtgrijs, oudroze en zachtblauw (100 gr. 170 m) [of 3 bollen en 3x restjes in dezelfde kleur, het kussen gebruikt net iets meer dan 3 bollen]

Gebruikte afkortingen:
volg = volgende
st = steek
l = losse
v = vaste
hst = half stokje
stk = stokje
dstk = dubbel stokje

Dit kussen kun je in twee afmetingen haken: 40×40 cm of 45×45 cm.
Het kussen is gehaakt in chevrons en golven.

 Het kussen

Voor een kussen met de afmeting van 40×40 cm haak je 44 beginlossen met lichtgrijs op haaknaald 8,0 mm.
Voor een kussen met de afmeting van 45×45 cm haak je 50 beginlossen met lichtgrijs op haaknaald 8,0 mm.

Toer 1: met lichtgrijs en haaknaald 7,0 mm. sla 2l over (telt als 1v), haak 1v in elke st tot eind.

IMG_3904.JPG

 Toer 2: 1l (telt als 1e v), *1hst, 1stk, 3dst in volg st, 1stk, 1hst, 1v; herhalen vanaf * tot aan het einde, keren.

IMG_3906.JPG

 Toer 3: ga verder met zachtblauw. 1l, 1v in volg st (telt als 2 samengehaakte v), 1v in elk van volg 2 st, *3v in volg st, 1v in elk van volg 2 st, 3 samengehaakte v in volg 3 st, 1v in elk van volg 2 st; herhalen vanaf * tot aan het einde, 2 samengehaakte v in volg 2 st, keren.

IMG_3907.JPG

 Toer 4: Herhaling van toer 3.

IMG_3908.JPG

 Toer 5: ga verder met oudroze. 4l, 1dst in volg st (telt als 2 samengehaakte dst),
*1st, 1hst, 1v, 1hst, 1stk, 3 samengehaakte dstk in elk van de volg 3 st; herhalen vanaf * tot aan de laatste 2 stk, 2 samengehaakte dstk in elk van de volg 2 st, keren.

IMG_3909.JPG

 Toer 6:1l, 1v in elk van de volg st tot aan het einde.

IMG_3910.JPG

 Toer 7: Herhaling van toer 6.

IMG_3911.JPG

 Toer 8: Herhaal toer 2 t/m 7 nog 6x voor een kussen van 40×40 cm. Voor een kussen van 45×45 cm nog 7x herhalen. Bij de laatste herhaling toer 7 weglaten (eindigen met toer 6).

 Herhaal toer 1 t/m 8 voor de andere helft van het kussen.

IMG_3902

Achterkant (binnenkant kussen)

IMG_3903

Voorkant (buitenkant kussen)

Afwerking: Persoonlijk ben ik niet zo dol op het wegwerken van draadjes. Dus ik heb de twee helften op elkaar gelegd (verkeerde kant naar binnen, dit is te zien aan de dalen van toer 6 en 7) en alle losse draadjes naar binnen gevouwen. Zorg wel dat er knoopjes in zitten zodat de steken aan de zijkant niet los gaan.

 Vervolgens haak je de helften aan drie kanten aan elkaar met vasten in de kleur oudroze.

Eventueel kun je nog een randje om het kussen haken. Dit doe je door toer 2 te herhalen.

 Laat de bol of een lange draad aan het kussen hangen zodat je deze later helemaal dicht kunt maken. Strijk de kussenhoes onder een natte theedoek zodat hij mooi platIMG_3901 wordt.

 Stop het binnenkussen erin en haak vervolgens de hoes helemaal dicht met vasten.

 Knip de draad af en stop deze weg. Nu is je kussen helemaal klaar.

 Je kunt uiteraard meer of minder kleuren gebruiken voor ditpatroon, of in een andere volgorde voor een totaal ander effect.

 Veel haakplezier ermee!

Jorien

Advertenties

2 gedachtes over “Gehaakt zigzagkussen