Gestipte etui

Het patroon voor dit etui heb ik helemaal zelf bedacht en uitgeschreven. Ik zou het erg fijn vinden als je wilt doorverwijzen naar deze pagina als je dit patroon wilt delen.

Het patroon van de Gestipte etui kun je hier downloaden als PDF
Download the English version of this patternhere:  dotted-hook-pencil-case.

Benodigdheden:IMG_4339

  • Haaknaald 2,5 mm
  • Naald
  • Naaigaren in een bijpassende kleur
  • Schaar
  • 1 bol wit katoen (kleur 1)
  • 1 bol roze katoen (kleur 2)
  • Rits 20 cm
  • Stofje voor de voering, ca. 45×25 cm

Gebruikte afkortingen:
l = losse
stk = stokje
dstk = dubbel stokje
kl = keerlosse
st = steek

De afmetingen van dit etui zijn ca. 22×10 cm. Het etui bestaat uit twee lapjes die aan elkaar worden gezet. Het patroon haak je dus 2x, maar bij het tweede lapje draai je de kleuren om (witte achtergrond met roze stippen, daarna roze achtergrond met witte stippen). Uiteraard kun je ook andere kleuren gebruiken. Wel raad ik aan om gemerceriseerd katoen te gebruiken, aangezien dat langer mooi blijft bij veelvuldig gebruik.

Kleur wisselen:
Bij dit patroon moet je regelmatig van kleur wisselen. Wanneer je bent aangekomen bij de stip, haak je het laatste stokje (met achtergrondkleur) voor de stip niet helemaal af. Wanneer je nog twee lussen op de haaknaald hebt staan, sla je de kleur draad voor de stip om je naald en maak je het stokje af. Neem de andere kleur draad mee in je haakwerk, zodat je niet bij iedere stip hoeft aan- en af te hechten.

IMG_4335Cluster 5 dstk (stip):
Deze steek is ook wel bekend als de popcornstitch of als nopjes. Hierbij haak je vijf dubbele stokjes in een steek, waarbij je het dubbele stokje telkens net niet af maakt. Je laat dus de laatste twee lussen van het dubbele stokje op je naald staan, totdat je 6 lussen op de naald hebt staan. Pak de draad van de achtergrondkleur op en haal deze in één keer door de zes lussen heen. Trek het goed strak aan, zodat de stip uitsteekt van je haakwerk.

Let op: de keerlossen tellen niet mee als steek.

Patroon:
Toer 1: 45 + 3 l

Toer 2: 1 stk in 4e l vanaf de haaknaald, 44 stk, 3 kl (45 st)

Toer 3: 4 stk, cluster 5 dstk, *5 stk, cluster 5 dstk, vanaf * 6x herhalen, 4 stk, 3 kl

Toer 4: 45 stk, 3 kl

Toer 5: 7 stk, cluster 5 dstk, *5 stk, cluster 5 dstk, vanaf * 5x herhalen, 7 stk, 3 kl

Toer 6: 45 stk, 3 kl

Toer 7: 4 stk, cluster 5 dstk, *5 stk, cluster 5 dstk, vanaf * 6x herhalen, 4 stk, 3 kl

Toer 8: 45 stk, 3 kl

Toer 9: 7 stk, cluster 5 dstk, *5 stk, cluster 5 dstk, vanaf * 5x herhalen, 7 stk, 3 kl

Toer 10: 45 stk, 3 kl

Toer 11: 4 stk, cluster 5 dstk, *5 stk, cluster 5 dstk, vanaf * 6x herhalen, 4 stk, 3 kl

Toer 12: 45 stk, 3 kl, hecht af en stop alle losse draadjes weg.

Afwerking:
Naai met katoen in kleur 1 of kleur 2 de twee lapjes aan de twee korte zijdes en een lange zijde aan elkaar vast, met de voorkant naar binnen. Begin aan een korte zijde en zorg ervoor dat je bij het aanhechten een draad laat hangen van ca. 30 cm. Wanneer je via een lange zijde bij de volgende korte zijde bent aangekomen, laat je hier ook een draad van 30 cm hangen.
Keer het etui binnenstebuiten, zodat de goede kant nu aan de buitenkant zit.Vervolgens knip je het lapje stof voor de voering op maat, vouw het dubbel, naai de twee zijkanten (korte kanten) aan elkaar, en naai je deze met de rits vast in de opening van het gehaakte lapje (lange zijde). Voor een mooiere afwerking plaats je de rits tussen de voering en het gehaakte etui.
Aan de bovenzijde van het etui heb je ruimte over naast de rits. Naai deze verder dicht met de draadjes katoen die je hebt laten hangen.

Veel haakplezier ermee!
Jorien

Advertenties

4 gedachtes over “Gestipte etui