Margriet speldenkussentje

Het patroon voor dit speldenkussen heb ik helemaal zelf bedacht en uitgeschreven. Ik zou het erg fijn vinden als je wilt doorverwijzen naar deze pagina als je dit patroon wilt delen.

Benodigdheden:

  • Haaknaald 4,5 mmIMG_4022
  • Grote naald met stompe punt
  • Schaar
  • 1 bol Drops Paris, kleur ecru
  • 1 bol (restje) Drops Paris, kleur geel

Gebruikte afkortingen:

l = losse
hv = halve vaste
v = vaste
st = steek

Tip: Het hart van de bloem en de zijkanten worden in het rond gehaakt. Gebruik eventueel een markeer-ring om het begin van je toer te markeren.

Stap 1: Hart van de bloem
Toer 1: maak een magische opzetring, 2 l, 6 v in de ring.

Toer 2: 2 v in elke v. (12) wissel van kleur, maar knip de gele draad nog niet af.

Toer 3: met ecru, *haak 1 v in de achterste lus, 2v in de achterste lus van de volgende v, herhaal vanaf  * tot het einde van de toer (18)

Toer 4: * 2 v, 2 v in volg. st., herhaal vanaf * tot het einde van de toer (24)

Toer 5: * 3 v, 2 v in volg. st., herhaal vanaf * tot het einde van de toer (30)

Toer 6: * 4 v, 2 v in volg. st., herhaal vanaf * tot het einde van de toer (36)

Stap 2: Meeldraden
Knip een lange draad van het gele garen af. Met de stopnaald (borduurnaald) borduur je de meeldraden nu op de bloem. Steek vanaf de achterkant door de magische opzetring, en terug tussen de vasten van toer 4. Herhaal dit totdat de cirkel van toer 4 rond is. Leg een knoopje in de gele draden aan de achterkant.

Stap 3: De bloemblaadjes
De bloemblaadjes zijn verdeeld over zes steken. Je krijg dus zes bloemblaadjes. Elk blaadje wordt gehaakt in heen en weer gaande rijen. Het puntje in het bloemblaadje wordt gemaakt door op het einde steken te meerderen en te minderen. Het blaadje wordt na elke heen en teruggaande rij aan het hart bevestigd door een halve vaste.

Toer 1: 1 hv in de volg. st., 6 l, 1 v in de 2e l vanaf je naald, 4 v, 1 hv in de volg. 2 v van het hart van de bloem, 1 l, keren.

Toer 2: verder met het bloemblaadje, 4 v, 2 v in de laatste st, 1 l, keren.

Toer 3: 2 v in de 1e st, 5 v, 1 hv in de volg. 2 v van het hart van de bloem, 1 l, keren.

Toer 4: 5 v, volg. st. overslaan, 1 v in de laatste st, 1 l, keren.

Toer 5: 1e st overslaan, 5 v, 1 hv in de volg st.

Herhaal toer 1 t/m 5 van de bloemblaadjes nog 5 keer.

 Stap 4: De zijkant
Toer 1: Haak de gehele bloem om met vasten. Ongeveer 5 à 6 v per zijkant blaadje, 3 v in de punt van het bloemblaadje (toer 3).

Toer 2: Haak vervolgens 1 v in de achterste lus van elke v. Sla 1 v over in het ‘dal’ tussen twee bloemblaadjes. Knip de draad door en hecht af.

Onderkant speldenkussen:
Maak nog een tweede bloem. Bij stap 1 begin dan direct met ecru, geen geel dus. Stap 2 overslaan. De onderkant van het speldenkussentje blijft dus simpel ecru.

Stap 5: Afwerking

Leg de twee bloemen op elkaar, met de verkeerde kant naar binnen. Gebruik ecru voor het aan elkaar haken van de twee bloemen.
Steek de haaknaald door de achterste lussen van toer 2 van de zijkant. De achterste lus van de achterkant dus, en de achterste lus van de voorkant gebruiken.
Haak door deze twee lusjes 1 hv.
Haak zo verder tot je vier bloemblaadjes aan elkaar hebt gehaakt.
Vul het kussentje zoveel mogelijk op. Haak het volgende bloemblaadje aan elkaar en vul deze op. Haak het laatste bloemblaadje bijna dicht, en vul deze dan op. Knip de draad door en steek deze weg door het kussentje.

Nu is hij klaar, doe er leuke speldjes in en geniet ervan!
Veel haakplezier ermee!

JorienIMG_4023

Advertenties

Een gedachte over “Margriet speldenkussentje